בקשת הצדק והאמת - בבא בתרא נח, א

מאת: נתן קוטלר


משפט רבי בנאה

 לעיתים כאשר בית הדין נתקל בספק גדול שאי אפשר לברר אותו בדרכים המקובלות, ניתן לפסוק את הדין על ידי הקשבה לתגובותיהם של בעלי הדין והפעלת 'אומדנא' (שודא דדייני). 

בסוגייתנו מסופר על אבא שנפטר והיו לו עשרה בנים, אך התברר לו לפני פטירתו שרק בן אחד הוא בנו האמיתי ולכן כתב בצוואתו שרכושו יגיע רק לבן האמיתי. רבי בנאה עשה 'תרגיל' ואמר לבנים שכדי לקבל את הירושה עליהם להכות את קברו של האב המנוח. רבי בנאה רצה לבדוק את תגובותיהם של הבנים מתוך הנחה שהבן האמיתי לא יעז להכות את קברו של אביו. ואכן כך היה – רבי בנאה ראה שרק בן אחד נמנע מלעשות כן והבין שהוא הבן האמיתי. 

הרא"ש כותב שמקור השראת של רבי בנאה היה משפט שלמה "ודבר זה יש לו עיקר מדברי קבלה מאב לחכמים אשר צוה ליתן הילד החי וגו' (מלכים א' ג, כז)" (שו"ת הרא"ש כלל סח סימן כג). 

המטרה: בקשת האמת והצדק

הפרישה כותב על דברי הרא"ש שלפעמים הדיין צריך לדון שלא על פי דין תורה ממש, אלא על ידי 'אומדנא' כדי שיהיה שלום בעולם. כמובן שהדיין אינו נביא ואינו יכול לדעת מה בליבו של אדם – אך חכם עדיף מנביא שה' מסר לחכמים את התורה כדי שילכו אחרי חכמתם, כלומר להבין דבר מתוך דבר וללכת במקרי ספק אחר אומדנא ועל ידי כך להגיע לאמת.

הרא"ש מביא את הסיפור בבבא בתרא לעיל ועוד דוגמאות שפוסקים לפי 'אומדנא' ואח"כ כותב "וכן בכל דור ודור מצווין לשבור מלתעות עול והמטים עקלקלות להדריכם בנתיבות יושר" (שם). 

אחד ההבדלים בין המשפט האנושי לבין המשפט האלוקי הוא שהמשפט האנושי שם דגש חזק מאוד על יצירת סדר בחברה ולא בהכרח גילוי האמת ועשיית הצדק. לעומת זאת המשפט האלוקי מדגיש מאוד את הצדק והאמת. ולכן בבית משפט רגיל הפושע עלול לחמוק מעונש משום שאי אפשר לחייבו לפי סעיפי החוק "זוכה מחמת הספק" וכד'. 

מציאות כזאת אמנם יכולה גם לקרות בבית דין שדן לפי התורה, אך יש לדיין כלי נוסף שהוא רשאי להשתמש בו כאשר לפי ההלכה היבשה אי אפשר להגיע לבירור האמת – הוא האומדנא (ראה שו"ת הרמ"א סימן לג). ולכן הרא"ש אומר שהדיין אינו רשאי להיצמד להלכה היבשה בלבד, אלא עליו להתבונן מסביבו ולפי חכמתו לגלות מי דובר אמת ומי משקר (ראה תוס' ב"ב ח, ב). עליו לזכור שמטרתו היא "לשבור מלתעות עול והמטים עקלקלותם להדריכם בנתיב יושר". 

לעיתים הדרך לעשות זאת היא ע"י התבוננות בתגובות בעלי הדין כשם שעשה רבי בנאה וכך גם במקרים הסבוכים ביותר כשיש ספק גדול וניתן לזהות מי דובר אמת. המטרה הגדולה היא הבאת צדק בעולם (שו"ת הרא"ש כלל קז סימן ו).


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM