התהפכות הלויתן, הקורונה ומלחמת חרבות ברזל - בבא בתרא עג, ב

בסוגייתנו מופיעה אגדה מפורסמת של רבה בר בר חנה שסיפר שהפליגו בספינה וראו דג גדול שהיה כנראה לויתן. על גבו של הלויתן הצטבר חול וצמחו עליו צמחים. הנוסעים חשבו בטעות שמדובר באי ולכן הם עלו עליו ואפו מאפים ובישלו תבשילים. אך עקב החום של האש, הלויתן התהפך. רבה בר בר חנה מספר שאילו לא היתה ספינתנו קרובה היינו טובעים. 

מה מסמל אותו לויתן שהתהפך? ומה מסמלת הספינה שהצילה אותם? 

אחת הפרשנויות המודרניות לאגדה זו היא שהלויתן מסמל את התהפכות הגלות ואילו הספינה מסמלת את ההצלה בארץ ישראל. יהודים מחפשים מקום מפלט בעולם ומגיעים למה שנראה להם כיבשה בטוחה ונוחה, יש להם שם כל מה שהם צריכים ויכולים ליהנות ממנעמי החיים וגלות זו נדמית בעיניהם כמנוחה והנחלה. אך לפתע מתהפך הכל ומתברר שאילולא ארץ ישראל היתה קרובה – שונאיהם של ישראל היו אובדים חלילה. 

הרב ישראל שיינקמאן, אב"ד ק"ק אטלנטיק סיטי כתב: "אזלינן בספינתא, בגולה, לבקש פרנסה ומקום מנוחה, והתורה אמרה ובגוים ההם לא תרגיע...סברינן יבשתא היא, שכאן מקום למצוא מנוח לעניני פרנסה וחומריות אע"פ שאין שם מקום תורה...איתהפיך, נהפכו הגוים לשונאים ואינם רוצים שנתבולל בהם אלא רוצים להרוג אותנו. ואי לאו דמקרבא ספינתא הוה טבעינן, אלמלא היינו יכולים לברוח מהם היו הורגים אותנו. והיוצא מזה, שהעיקר להתישב במקום תורה וארץ טובה זו ארץ ישראל..." (תפארת ישראל, ירושלים תש"ב עמ' פב). 

היהודים במדינות הדמוקרטיות כגון בצפון אמריקה ובמערב אירופה נהנים משוויון זכויות ומשגשוג חומרי ואף רוחני. השאלה היא כמובן מדוע אינם עולים לארץ ישראל? 

ישנן תשובות רבות לשאלה זו, אך ייתכן ואחת התשובות נעוצה באגדה זו של רבה בר בר חנה. הקלות הגדולה לעלות על מטוס ולעלות לארץ היא אליה וקוץ בה. מדינת ישראל מקבלת בזרועות פתוחות כל עולה שחפץ לעלות לארץ. וכל יהודי התפוצות מרגישים ביטחון רב שאם חס וחלילה משהו יקרה בארצותיהם, הם יוכלו לעלות על מטוס ולהגיע במהירות לארץ.

כמובן שזוהי אפשרות מבורכת ביותר, אך באופן פרדוקסאלי ידיעה זו משאירה יהודים רבים בחו"ל. אם ארץ ישראל קרובה כל כך, אין דחיפות לעלות דווקא כעת. 

אולם נגיף הקורונה שינה את הכללים. בין לילה הגבולות והשמיים נסגרו, המטוסים קורקעו ושדות התעופה הושבתו. אי אפשר פשוט לעלות על מטוס ולהגיע לארץ ישראל. 

אם חשבנו שזוהי אפיזודה חולפת, הנה במלחמת חרבות ברזל חברות תעופה זרות הודיעו לפתע שאינן מתכוונות לטוס לישראל ויהודי התפוצות (וישראלים בחו"ל) שוב מצאו את עצמם מול שערים סגורים. 

חוסר היכולת של יהודי התפוצות להגיע לישראל בקלות הוא מאורע בסדר גודל היסטורי. מאז הקמת מדינת ישראל יהודי ארה"ב ומערב אירופה לא נתקלו בקשיים כעין אלו להגיע לארץ (למעט במלחמות). ולכן סגירת השמיים היא קריאת השכמה עבור יהודי התפוצות. אי אפשר להסתמך יותר על ההגעה לספינה הקרובה באגדת רבה בר בר חנה שתציל את הנוסעים מהתהפכות הלויתן.

סגירת השמיים היא גם קריאת השכמה עבורנו, עלינו לצפות לגל עליה גדול שיגיע בקרוב ולהתכונן אליו. על פי משרד העלייה והקליטה, ישנו זינוק בפתיחת תיקיי העלייה ממדינות המערב: בצרפת חל גידול של 244%, בקנדה – 98%, בארצות הברית 84% ובבריטניה 33%. מאז פרוץ המלחמה עלו עד כה 12,745 עולים מארה"ב, צרפת, רוסיה, אוקראינה, ארגנטינה, דרום אפריקה, קולומביה, אוסטרליה ועוד. 

בפרט העולים מארה"ב וממערב אירופה אינם עולים מתוך מצוקה קיומית, אלא מתוך שינוי בתפיסה שההגעה למדינת ישראל אינה תמיד במרחק של עליה על מטוס. ולכן, הם אינם רוצים לפספס את ההזדמנות ולהיתקע בחו"ל בשעת משבר גדולה יותר. 

ישנה חשיבות להעיר את יהודי התפוצות שעדיין לא התעוררו לקריאת השכמה זו וכאמור אנו צריכים להיערך לגל העליה שצפוי להגיע.


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM
לרעיונות נוספים על בבא בתרא:https://www.gemarabemunah.co.il