חשבונו של עולם: השפעת האדם על העולם - בבא בתרא עח, ב

מאת: נתן קוטלר 

חשבונו של עולם או חשבונו הפרטי?

 בסוגייתנו מופיעים דברי רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יוחנן שהמושלים ביצרם (הצדיקים) אומרים "בואו חשבון - בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה; תבנה ותכונן - אם אתה עושה כן, תבנה בעולם הזה ותכונן לעולם הבא".   

 יש להבין מדוע מי שמושל ביצרו קשור ל"חשבונו של עולם"? והרי לכאורה המצוות והעבירות של האדם הן חשבונו הפרטי! 

התהום בין הליברליזם לבין היהדות

 בסעיף 4 של הכרזת זכויות האדם והאזרח של צרפת משנת 1789 נאמר: "החירות מבוססת על החופש לעשות כל דבר שאינו מזיק לזולת". ערך 'החירות' לפי ההשקפה הליברלית משמעותו שכל אדם יכול לעשות ככל העולה על רוחו ובלבד שלא יגרום נזק לזולת. "היחיד חייב לתת דין וחשבון לחברה על התנהגותו אך ורק כשהיא נוגעת גם לאחרים. אם היא נוגעת לו בלבד, זכאי הוא לעצמאות מוחלטת" (ג'ון סטיוארט מיל בספרו 'על החירות' פרק א'). 

היהדות שוללת תפיסה זו מכל וכל. היהדות מאמינה שיהודי אינו יכול להיות 'אי בודד'. יהודי אינו יכול לטעון שמעשים שהוא עושה בביתו הם עסקיו הפרטיים בלבד, אלא הם נוגעים ומשפיעים על הכלל (ויקרא רבה ד, ו משל קדיחת החור בספינה). 

חשבונו של עולם

בגמרא במסכת קידושין חז"ל מלמדים אותנו על אחריותו של האדם במעשיו כלפי העולם "עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות, עבר עבירה אחת אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה" (קידושין מ, ב) וכך נפסק להלכה בהלכות תשובה לרמב"ם (ג, ד). 

השפעת האדם על העולם

הרב קוק כותב ב'אורות הקודש' שהאדם לא רק מושפע מהעולם, אלא הוא משפיע עליו "והשפעתו היא השפעה כבירה עצמית, כללית ורוחנית חיובית". ואיך יש לאדם השפעה על העולם? 

הרב קוק מלמדנו שיש מושג בשם 'האחדות הרוחנית': "דהיינו להשכיל שאור הנשמה של כל יחיד הוא מקושר עם הנשמה של כל ההויה כולה" (אגרות ח"א ש"א). כלומר כל המציאויות בעולם קשורות ומחוברות יחדיו "הכל מוליך אותנו למקום אחד, שלא יש נשמה בודדת, גרגרית, גדועה, בהויה כולה, אלא הכל מחובר משורג וארוג" (אורות הקודש ח"ב עמ' שנא). 

הרמח"ל המשיל משל להשפעת האדם על העולם: כשם שבאורלוגין [=שעון מכני], מתיחת מנגנון הקפיץ מפעילה את גלגלי השיניים שמסובבים את מחוגי השעון, כך מעשי האדם משפיעים על כל העולם (דעת תבונות סי' קכד). וכן "במעשיהם של ישראל תלה האדון, ברוך הוא, תיקון כל הבריאה ועילוייה" (דרך ה' חלק ב פ"ד, ט; מסילת ישרים א). 

כאשר אדם מושל ביצרו, אין זה רק חשבון פרטי, אלא זה חשבונו של העולם – שהרי הוא מכריע את כל העולם לכף זכות. 


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM