כוחה של נגיעה אישית - בבא בתרא מג, א

מאת: נתן קוטלר


מי לא רשאי להעיד על גניבת ספר תורה? 

בסוגייתנו מובאת ברייתא מרתקת "והתניא: בני עיר שנגנב ספר תורה שלהן - אין דנין בדייני אותה העיר, ואין מביאין ראיה מאנשי אותה העיר; ואם איתא, ליסלקו בי תרי מינייהו ולידיינו! שאני ס"ת, דלשמיעה קאי". הרב אלחנן וסרמן הי"ד מקשה והרי כיצד ייתכן שאדם יעיד עדות שקר כדי לקיים את מצוות קריאת התורה? (קובץ שיעורים ב"ב אות קעו). נראה שהתירוץ הוא שכוחה של נגיעה אישית, כל כך גדולה עד שהיא מערפלת את השכל הישר לחלוטין. 

מדוע כהן גדול לא יכול לעבר את השנה? 

בתחילת פרק שני של סנהדרין נאמר בברייתא שאין מושיבים מלך וכהן גדול בעיבור שנה (יח, ב). הסיבה לכך היא שלשניהם יש נגיעה אישית לגבי עיבור השנה. המלך משלם לחייליו משכורת שנתית ולכן הוא מעדיף לעבר את השנה (רש"י אך ראה רמב"ם הל' קידוש החודש ד, יא). ואילו הכהן הגדול מעדיף לא לעבר את השנה "משום צינה" כדי שחמש הטבילות ביום הכיפורים לא יהיו בקור של החורף (רש"י ורמב"ם שם). התוספות מסבירים את הנגיעה האישית של הכהן גדול קצת אחרת: "נראה לפרש משום קרירות הרצפה שכל היום היה עומד יחף".   

מדובר בפלא גמור כיצד בהחלטה משמעותית כל כך של עיבור השנה, בעלת השלכות לכל המועדים, אפילו כהן גדול שאמור להיות האדם הכי קדוש בעולם, אינו מסוגל להיות נקי מנגיעות אישיות של הטמפרטורה של המים במקוה או הקור ברצפת בית המקדש. נראה שזו הסיבה שדייני העיר אינם יכולים לדון אדם שגנב ספר תורה בעירם וגם לא מקבלים עדות מאנשי העיר על הגניבה, כי הם אינם יכולים להימנע מהנגיעה האישית שיש להם בעניין. 

נגיעה של "צדקות"

ולגבי קושייתו של הרב וסרמן, ניתן לתרץ ע"פ דברי הרב ישראל מסלנט שחידש שכשם שישנה נגיעה אישית, כך יש נגיעה של "צדקות" שמטעה את האדם להתיר מעשה מסוים למטרת מצוה "לשם שמיים". ואם כן, תתכן מציאות כזאת שאנשי אותה העיר יורו לעצמם היתר להעיד עדות שקר, למען המטרה של הקריאה בתורה ולכן לא מקבלים עדות מהם. 

הפולמוס על גבולות ה"נגיעה" 

כמה יש לחשוש מנגיעות אישיות ונגיעה מ"צדקות"? האם אנו מסוגלים להתעלות על נגיעות אישיות? מצינו דיון נרחב אצל גדולי האחרונים בשאלה כמה יש להרחיב או לצמצם את החשש בנגיעות אישיות – ראה: מצד אחד: חזון איש אמונה ובטחון סוף פרק ג ופחד יצחק שבועות מאמר מד. ומצד שני בעלי המוסר: הסבא מסלובודקא במאמרו 'סילוף השוחד' בתוך: אור הצפון ב (שמות) ועוד.  


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM