להיות אנשי אמנה

מאת: נתן קוטלר


השאלה

 מסוגייתנו אנו רואים שיש משמעות גדולה למילים המדוייקות שנאמרים לפני סגירת העסקה. אם המוכר אמר שימכור לקונה "ארעא (שדה) ודיקלי (דקלים)", משמע שהמכירה כוללת גם את הדקלים שבתוך השדה וגם שני דקלים נוספים מחוץ לשדה (כי מיעוט רבים שניים). [אם המוכר היה אומר "ארעא בדיקלי" הכונה היתה שהמכירה כוללת רק את הדקלים שבתוך השדה]. 

הגמרא אומרת שאם יש למוכר שני דקלים מחוץ לשדה, עליו לתת אותם לקונה. ואם אין לו דקלים מחוץ לשדה, עליו לקנות בעצמו שני דקלים ולתת אותם לקונה.

יש לשאול מדוע הגמרא אינה אומרת בפשטות שאם אין לו דקלים מחוץ לשדה, עליו להחזיר לקונה את הכסף ששילם עבור אותם הדקלים? מדוע הגמרא אומרת שעל המוכר להתאמץ ולקנות בעצמו דקלים? 

שלא יהא מחוסר אמנה

 הגמרא מבקשת לחנך אותנו לעשות את כל שביכולתנו לעמוד בדיבורנו. ולכן היא מעדיפה שהמוכר יתאמץ להשיג דקלים עבור הקונה כפי שהתחייב. כמובן שאם אין הדבר אפשרי, יש אופציה להחזיר את הכסף, אך זו אינה העדיפות הראשונה של הגמרא. הסיבה לכך היא כדי "שלא יהא מחוסר אמנה" (רשב"ם ד"ה זבין ליה תרי דיקלי). 

בגמרא בבבא מציעא מובאים דבריו רבי יוחנן שמשא ומתן בדברים בעל פה "יש בהם משום מחוסרי אמנה" (רב חולק עליו). הרמב"ם פוסק את דברי רבי יוחנן להלכה "הנושא ונותן בדברים בלבד הרי זה ראוי לעמוד לו בדבורו, אף על פי שלא לקח מן הדמים כלום ולא רשם ולא הניח משכון, וכל החוזר בו בין לוקח בין מוכר אף על פי שאינו חייב לקבל מי שפרע הרי זה ממחוסרי אמנה ואין רוח חכמים נוחה הימנו" (הל' מכירה ז, ח).

האמון בין בני אדם הכרחי לקיום התקין של החברה, אך כאשר האמון נסדק הרי זו תחילת חורבן החברה. "ואמר רבא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה [במשא ומתן]" (שבת קיט, ב). 

רוח חכמים נוחה הימנו

 במשנה בסוף מסכת שביעית נאמר "כל המטלטלין נקנין במשיכה וכל המקיים את דברו רוח חכמים נוחה ממנו" (י, ט וראה ב"מ מח, א). ופירש הרמב"ם "וכל זמן שלא משך יש לכל אחד מהן לחזור בו מאותה העסקה ואפילו אחרי מסירת המעות, ויתבאר זה במקומו. אמנם מי שמקיים דבריו ומחייב עצמו במקחו וממכרו אפילו בהסכם ובהבטחה בלבד אף על פי שלא היתה שם משיכה רוח חכמים נוחה הימנו. ואמרו עליהם השלום (ב"מ מט, א) וְהִין צֶדֶק (ויקרא יט, לו) שיהא הין שלך צדק, כלומר שאם הבטחת במשהו קיים דבריך. והין בלשונינו, כן". 


***

 ובחזרה לסוגייתנו – באמצעות הוראה הלכתית שגרתית על מכירת 'ארעא ודיקלי', הגמרא מעמידה לנו חזון: להיות אנשי אמנה.


 להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM