פילוסופיית הסדר מול פילוסופיית הכאוס - בבא בתרא נז, ב-נח, א

מאת: נתן קוטלר


הסדר החיצוני 

בסוגייתנו, רבי בנאה מלמדנו על הבדל תהומי בין תלמידי חכמים לעמי ארצות המתבטא בלבוש, בשולחן ובמיטה. 

הלבוש של תלמיד חכם צריך להיות מכובד ומכסה את גופו. דברי רבי בנאה מצטרפים לדברי רבי יוחנן במסכת שבת "גנאי הוא לתלמיד חכם שיצא במנעלים המטולאים לשוק...כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו - חייב מיתה" (קיד, א). 

השולחן של תלמיד חכם צריך להיות מסודר, נקי וטהור לעומת שולחנו של עם הארץ ה"דומה למדורה וקדרות מקיפות אותה". 

מתחת למיטה של תלמיד חכם יש רק סנדלים בימות החמה ומנעלים בימות הגשמים ואילו מיטתו של עם הארץ "דומה לאוצר בלוס". רשב"ם מסביר: "מינין הרבה מעורבין בתוכה ביחד, וכן מיטת עם הארץ כל דבר מניחין תחת מטתן אוכלין וכלים". 

מה משמעות ההבדלים הללו? מה הם מבטאים? 

הסדר הפנימי 

המהר"ל כותב: "מפני כי המלבוש הוא קרוב אל האדם וכן השלחן אשר עליו אוכל וכן המטה שעליו יושב, ולפיכך ראוים אלו דברים שיהיו כפי מה שראוי, [ואם] אינם הם כמו שראוים להיות אין מורה זה על החכמה כי החכמה נותן שיהיה הכל מסודר" (חידושי אגדות שם). 

הסדר החיצוני מורה על הסדר הפנימי. תלמיד חכם יודע שיש סדר בעולם. "כל מי שהוא בר דעת יותר מחברו, יותר יציב הוא בהנהגתו מחברו. כל הגדול מחברו – יותר מסודר בחייו מחברו. בסדר העצמי בו מתנהלים החיים היום יומיים – בו ניכר האדם הגדול" (עלי שור ח"א עמ' סח). 

"וּמְסַדֵּר אֶת הַכּוֹכָבִים"

כאשר אברהם אבינו הבין שיש סדר לבריאה הוא הבין שיש גם בורא המנהיג את העולם (רמב"ם הל' ע"ז א, ג). ההבנה שיש סדר וריבון לעולם והוא אינו מתנהל באופן אקראי היא הבנה משנה חיים, שיש בעולם חוקים רוחניים הטבועים במציאות: 

ניצחון הטוב - בטווח הרחוק, הטוב מנצח ואילו הרוע ממוטט את עצמו (הרב הירש תהילים צ"ב). 

התעלות העולם - קיימת 'אבולוציה רוחנית', העולם מתקדם ומתעלה ממדרגה למדרגה לכיוון של משיח וגאולה (רמח"ל דעת תבונות מח; הרב קוק ב'אורות הקודש' ב, תקטו). 

האדם פועל על המציאות - יש בכח האדם להשפיע על ידי מעשיו על העולם (משל האורלוגין של הרמח"ל דעת תבונות קכד). 

השקפת עולמו של עם הארץ היא כאוטית, מלאה בפסימיות, בייאוש ובקטנות. אך השקפת העולם של תלמיד חכם היא מסודרת ויציבה, מלאה באופטימיות, תקוה וגדלות. 

עם הארץ אומר "הכוכבים הסתדרו", אך תלמיד חכמים אומר "וּמְסַדֵּר אֶת הַכּוֹכָבִים".


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM