'שודא דדייני' ו'תורת המשפטים' - בבא בתרא לה, א

מאת: נתן קוטלר


שודא דדיני: ספק גזל? 

הראשונים נחלקו בהגדרה של 'שודא דדייני': הרשב"ם סובר שמדובר באומדן דעת של הדיינים מי היה אמור לקבל את הנכס. רבינו תם סובר שהדיינים רשאים להעביר את הנכס לפי רצונם בלי טעם ובלי ראיה. יש לשאול לפי שתי השיטות כיצד נותנים רשות לדיינים לפסוק לפי נטית ליבם? מה לגבי ספק גזל?

 האם ספק ממונא לקולא או לחומרא? 

האמת היא שזו שאלה על כל הכרעה בספק ממוני (ולא רק על 'שודא דדייני') - מדוע אומרים ספק ממונא לקולא ולא חוששים לאיסור גזל כשם שחוששים בשאר איסורי התורה לחומרא? לדוגמא לגבי הכלל 'המוציא מחבירו עליו הראיה' יש לשאול אם זהו ממון בספק מדוע לא חוששים לגזל? וכן כשחולקים את החפץ (כששניהם מוחזקים בו) וכן כאשר אחד רשאי לתפוס את החפץ (כשהשני שותק)? 

תורת המשפטים 

ה'שערי יושר'  לימד שיש לדיני ממונות שתי קומות: הקומה הראשונה והבסיסית היא תורת המשפטים שמגדירה את הבעלות לפי הסברא האנושית הנקבעת על ידי חכמים. לאחר שמתברר מי הבעלים ניתן לבנות את הקומה השניה שהיא החלת האיסורים או המצוות. לדוגמא כאשר יש מצב של ספק בעלות (כגון בשני שטרות) אי אפשר להחיל על כך איסור גזל עד שמבררים מי הבעלים לפי תורת המשפטים. "דבכל ספק ממון הורו לנו חכמים איזה משפט על פי תורת המשפטים, וכיון שאיכא בזה איזה דין משפטי, כבר ליכא ספק איסור גזל" (שערי ישר שער ה פרק א). הרעיון המרכזי הוא שתורת המשפטים היא הבסיס והקומה הראשונה שמאפשרת את בניית הקומה השניה של האיסור וההיתר שבממון. 

במציאות של ספק ממוני התורה נתנה לחכמים את הסמכות לקבוע את הדרכים לבירור הבעלות. אחת הדרכים היא 'שודא דדייני' ולכן כאשר הדיינים מפעילים אומדן או "נטיית הלב", הם פוסקים במסגרת הבירור הבסיסי של תורת המשפטים. 

הפקר בית דין הפקר 

רבינו תם כתב שמקור סמכות ל'שודא דדייני' הוא 'הפקר בית דין הפקר' (תוספות קידושין עד, א ד"ה שודא דדייני). נחלקו בגמרא לגבי מקור סמכות הפקר ב"ד היה הפקר אם מהנביאים או מהכתובים (יבמות פט, ב). ויש הסוברים שהוא מהתורה (שו"ת הרשב"א א, תשעה). ולכן בוודאי שאין ב'שודא דדייני' ספק גזל. 

גבולות 'שודא דדייני' 

מכל מקום, מאחר שב'שודא דדייני' מופעל שיקול דעת מיוחד ולכן לא כל דיין רשאי לפסוק לפי "נטיית הלב", אלא רק דיין מומחה (רבינו חננאל הובא בתוס' כתובות צד, ב ד"ה אמיה ובטור חו"מ ר"מ, ג). ונחלקו אם דווקא בקרקעות או גם במטלטלין (שם).


להצטרפות לקבוצת 'הַדַּף הָרַעְיוֹנִי' בית מדרש גמרא באמונה: https://chat.whatsapp.com/FcOBPWtNITeDy1ZswZySbM